Een paneel van Aubert Parent. Snijwerk van een Franse houtsnijder

Een snijwerk van Aubert-Henri-Joseph-Parent

In de collectie van het Liebieghaus (D)

Het werk van Aubert Parent hebben we reeds enkele keren besproken in deze blog over houtsnijwerk, ornamentiek en wat daarmee samenhangt. Een vervolg over Parent.

Bij mijn opzoekwerk over het leven van Aubert Parent kwam ik heel toevallig bij een Frans tijdschrift uit 1988 uit, en daarin stond een bijzonder uitgebreide bijdrage over het leven van Aubert Parent.  In dit  tijdschrift las ik ook dat het Liebieghaus 'een mooi gesneden paneel uit esdoorn' van deze Franse houtsnijder in haar collectie heeft. Ik nam dus contact op met de conservator van het Liebiegmuseum in Frankfurt am Main (Duitsland) met de vraag of men mij meer kon vertellen over dit museum en het bewuste paneeltje.

Dit klein paneeltje van Aubert Parent is uit esdoorn gesneden en is 38cm hoog en 26 cm breed, niet bepaald groot dus, maar we weten dat Parent veel van deze typische paneeltjes gesneden heeft. Het is gesigneerd rechts onder Aubert Parent 1792. Het is afkomstig uit de privecollectie van Johann Friedrich Städel, de oprichter van het Städelmusem in Frankfurt am Main en het Liebieghausmuseum dat een bijhuis van het Städelmuseum is en een grote collectie sculpturen herbergt.

Met een poot met een klein touwtje aan een haak opgehangen hangt een dode zangvogel. Onder de dode vogel is een smal vooruitstekend latje of plankje genageld met daarop een bedje van eikenbladeren een nestje van twijgen en takjes. Een dikke muis buigt zich over de nestrand heen om zich vol te eten aan het reeds gebroken ei.

Een gelijksoortige compositie heeft  Parent gebruikt bij een veel imposanter paneel dat zich in het Getty museum in Los Angeles bevindt. Aan het paneeltje zijn slechts enkele kleine beschadigingen te bespeuren; voornamelijk aan de takjes en twijgen van de nest en aan het uiteinde van de  rechtervleugel.

Uit mijn vorige blogitems over Aubert Parent weet u dat het snijwerk en de compositie meestal een diepere betekenis heeft. In dit geval zou de zangvogel zou wel eens een Ortolaan kunnen zijn; deze vogel weerspiegelt namelijk 'de ziel van Frankrijk'. Wanneer we bedenken dat het paneel is gesneden in 1792, dan zou de koningsgezinde Aubert Parent hiermee wel eens Lodewijk XVI bedoeld kunnen hebben.

Op 10 augustus 1792 werd het Palais de Tuileries in Parijs bestormd waar Lodewijk XVI samen met zijn familie resideerde sinds de afschaffing van de Franse absolute monarchie in 1789. Om acht uur 's ochtends begon een volksopstand die werd gesteund door 500 gewapende sansculotten uit Marseille. De Zwitserse lijfwacht opende het vuur. Vroeg in de ochtend ging Lodewijk XVI de tuin in om de Nationale Garde aan te moedigen.

De Gardes-Françaises, keerden zich echter tegen de koning en het gepeupel slachtte de Zwitserse lijfwachten af. Om tien uur gaf de koning de Zwitserse Garde het bevel het vuren te staken en ondertekende daarmee zijn eigen doodsvonnis. De koning en zijn familie werden in het oude Tour du Temple gevangen  gezet.

Conclusie,Nu de vogel dood is en het nest niet meer beschermd is kunnen indringers het nest leegroven. In dit geval, de koning is dood en kan zijn volk niet meer beschermen tegen kwaadwilligen.

 

Liebieghaus sculpturencollectie , Frankfurt am Main

Het Liebieghaus heeft een beeldhouwwerk collectie van allerhoogste kwaliteit.

Hier worden werken van Egyptische, Griekse en Romeinse oudheid verbonden met die uit de middeleeuwen, renaissance, barok, rococo en neoclassicistische periode en Oost-Azië en biedt zodoende een overzicht van vijfduizend jaar beeldhouwkunst.

Met zijn collectie van meer dan drieduizend objecten behoort het Liebieghaus tot de meest belangrijke beeldhouwkundige musea internationaal gezien.

© Pictures in this blogitem are and remain the property of the Liebieghaus Museum and may not be reused without written permission.

Openingsuren:

Maandag Gesloten

Di-Woe-Vrij-Zat-Zon. van 10:00-18:00 uur

Do.van 10:00 tot 21:00 uur